Högläsning

Jag inleder varje lektion med 5-10 minuter högläsning av skönlitteratur. Många undrar hur jag hinner, men jag skulle aldrig hinna annars 😉

Under lärarutbildningen funderade vi mycket på var glädjen med att gå i skolan tar vägen. Vi såg att en aktivitet som försvinner är högläsningen och när vi gjorde examensarbete (2001) valde jag och tre klasskompisar att göra ett projekt kring högläsning för gymnasieelever. Projektet slog mycket väl ut och vi såg flera fördelar, förutom det uppenbara, alltså att man får en skönlitterär upplevelse.

Bonusfördelar var bland annat att det blev en väldigt mycket lugnare start på lektionerna och instruktioner kan ges i total tystnad efter högläsningen, samt att vi fick bättre tidspassning eftersom ingen ville missa fortsättningen av en spännande bok.

I SO får vi en gemensam referensram av olika samhällsfenomen att resonera och analysera. Ett bra exempel på en bok som tar upp aktuella ämnen på ett spännande sätt är Magnus Nordins Avgrundens änglar.  Nu håller jag själv på och läser Noll koll av Arnar Màr Arngrímsson och tycker den verkar lovande som högläsningsbok.

För övrigt har jag världens bästa elever. Punkt.

Kommentera

