En smakstart

Frukost med pofiberfrallaI morse bakade jag pofiberfrallor för första gången, men garanterat inte sista 🙂 De blev jättegoda och det mest brödlika jag bakat. Dessutom ”slipper” man smaken av mandelmjöl som väl i och för sig är god, men som gärna ger lite kakkänsla. Efter väl genomförd strikt vecka, så satt lördagsfrunchen som en smäck. Turkisk yoghurt med en gräddskvätt, vanilj, kanel, kardemumma och kokosflagor, kokt ägg med majjo också pofiberfrallan med rökt älgstek, gurka och pepparrotsost 🙂

Pofiberfrallor, 6 stycken (Cirka 1,5 kh per fralla)

1,5 dl pofiber
5 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver

1 tsk salt
4 hela ägg
2 msk äppelcidervinäger (jag använde vit balsamvinäger – gick bra!)
2,5 dl kokande vatten.
……………
Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt vinäger. Blanda äggen ordentligt, tillsätt dem och häll till sist i det kokande vattnet. Blanda ordentligt. Låt det stå ca 5 min. Forma 6 bullar och lägg på bakplåtsklädd plåt.

Grädda i 175 grader, ca 50 min.

4 reaktioner på ”En smakstart

  1. Vera bakar dessa bullar! Och jag kommer få en till frukost imorrn 🙂

  2. Jättegoda. I helgen blir det mindre salt, med kardemumma. Delade på mitten med riven mandel (med kanske några droppar stevia och lite vaniljpulver) och grädde emellan 🙂

  3. Pingback: TH boller (Pofiberfrallor) | Rav Food

Lämna en kommentar